Hawker Sea Fury FB Mk.11 - nitovanie

Po oprave rytia a kontrolnom nástreku Surfacerom 1200 som sa pustil do najväčšieho otáznika stavby - do nitovania povrchu. Ako som spomínal, je to môj prvý pokus, takže som si najprv musel zadovážiť správne nástroje:
  • nitovadlo 3Detail. Vyzerá ako zaostrené ozubené koliesko v plastovej rúčke. Zdalo sa mi dosť hrubé a pod určitým uhlom zanecháva otvory vo forme obdĺžnika namiesto kruhu, takže som zháňal iné.

  • nitovadlo RB Productions. Toto mi odporučil Vašo a môžem s ním len súhlasiť. Všetky diely nitovadla sú leptané z hrubého plechu, nitovacie kolieska sú ostré a dodávané v šiestich veľkostiach, zanechávajúce pekné kruhové otvory. Proste super výrobok.


A ako na nitovanie bez nitovacieho výkresu ? Len tak, od oka. Totižto žiaden výkres s nitami na Hawker Sea Fury som nenašiel, takže som sa inšpiroval výkresom na Spitfire, odkiaľ som okukal aspoň princíp umiestnenia nitov. Mať však nitovací výkres na konkrétny typ je veľké plus.

Tu sú fotky, ako som postupoval:


Nitovanie je hotové, vyskúšal som obe nitovačky, pričom pri RB Productions som vyskúšal 3 rôzne veľkosti.


Tu sú niektoré problémy, s ktorými som sa stretol, aby ste vedeli, čo vás môže čakať, ak budete tiež skúšať nitovanie:
- udržať rovnu líniu. Použil som pásik priesvitnej hrubšej fólie, aby som viedol nitovačku pokiaľ možno rovno. Pri kopírovaní existujúcich liniek paneláže a pomalom pohybe som bez problémov udržal líniu aj bez pomôcky. Rovné línie mi zvyčajne nevychádzali na nábežných hranách, kde je rad nitov krátky a prudká zmena tvaru mi občas nitovačku nečakane skrútila. Preto ten pásik ako pomôcka.
- paralelné rovnobežné linky. Vo vnútri väčších panelov je zvyčajne viacero rovnobežných radov nitov. Robil som ich od oka a nie vždy sa mi to podarilo, najmä pravidelné rozostupy. Asi by pomohol presnejší odhad ich umiestnenia a predkreslenie mäkkou ceruzkou... ak psychicky ustojíte raz toľko stráveného času...
- úzke miesta, najmä prechod krídlo-trup. Predpokladal som, že nitovačka RB bude mať také malé koliesko, že s týmto problém nebude. Žiaľ, nie je to tak, úzke miesta ako prechod krídlo-trup sa takýmto nástrojom nitovať nedajú. Tu mi pomohla len ihla alebo jednoducho som nity vynechal (nikomu to nehovorte!)

Som zvedavý aj na to, do akej miery sa mi poradí nity zvýrazniť (podobne ako linky paneláže) a či bude moje chyby vidieť. Tak držte palce, ide sa striekať.

Komentáre

Junior napísal(a)…
máš to veľmi podarené...8-) nitovanie podľa môjho lajického pozorovania bezchybné 8-)
Matej "KaVečko" Paluda napísal(a)…
Pekný postup, návod a fotky! Len tak ďalej, nitovanie vyzerá vynikajúco, tak nech sa ti dárí pri striekaní :)
Dark Tower napísal(a)…
Vždy sa mi na modelároch páčili tieto 'udělátka', rôzne 'urob si sám' postupy :) Ale tak sa mi vynoril z pamäte jeden článok v ABC-čku o pozitívnom a negatívnom rytí, ich výhodách a nevýhodách a pritom ma napadlo, že toto bude asi podobné - keď pôvodne vystúple nity imitujes 'prepadnutými' dierkami. Ale som len prachsporstý laik, takže ma netreba brať vážne a výsledok budes mať aj tak parádny!!!
Roman Pieron napísal(a)…
Dakujem za podporu, Sea Fury uz je takmer komplet nastriekany, fotky budu coskoro...
Ano, logika nitov je taka ista ako negativneho rytia - ide len o to, aby ich bolo vidiet, takze staci vyryt a potom decentne zvyraznit.

Btw, spominas si na nejake vyhody toho pozitivneho rytia ? Lebo mna ziadne nenapadaju.
Dark Tower napísal(a)…
ROMAN: Pamätám si len na to, že taký článok bol a že preberali tuším práve podobné nitovanie, príp. spáry medzi krídlami a klapkami. Ako som písal skôr, toto rozhodne nie je moja doména, takže rozumného slova tu odomňa nečakaj...
Unknown napísal(a)…
Veľmi podarené nitovanie, rád by som videl výsledok. Prosím tiež o tip, kde kúpim také nitovadlo - RB Productions....fakt som to nikde nevedel nájsŤ. Vopred vďaka Loro childrensclub@gmail.com