Kfz.13 Adler vo svetle poroty na Braille Scale Monthly Competition

Porota sa vyjadrila k modelu Kfz.13. Som výrokmi veľmi potešený, vyjadrenia sú kutivované a neurážlivé - najprv zopár slov chvály, potom následuje konštruktívna kritika. Tu chcem prejsť len námety na zlepšenie modelu, kvôli ktorým som model vlastne dával do galérie Braille Scale... Plné znenie výrokov poroty si môžte prečítať priamo na stránkach http://www.braillescalecomp.com/showgallery.html?publickey=f8d7df626ff74572810d90236350dc5f

1. robiť užšie kamuflážne polia (ľahšie sa to píše ako robí)
Často som lenivý robiť maskovanie, tak to zvyčajne nastriekam od ruky. Pri troche snahy sa to ako tak dá, aj keď výsledok potom nie každého presvedčí. Treba asi viac premýšľať pred striekaním a uvažovať aj nad rôznymi maskamy, šablónamy, lepiacimi páskami, Maskolom a podobne. Keď sa človek naučí s nimi robiť, nebude to veľa zdržiavať a výsledok bude lepší.

2. nerovné vrstvy farby spolu s pomarančovou kôrou. choď bližšie pri striekaní a daj si nižší tlak
Tak s týmto bojujem dosť často. Zaujímavé je, ze najviac mi to robí lesklý lak (Vallejo), farby ani tak nie (alebo to len nie je vidieť ?). Totižto keď lak viac nariedim, tak potrebujem nastriekať viac vrstiev, čo je opäť zdĺhavé. S tlakom som sa už viac krát bavil, ale nejaký jeho zásadný vplyv na striekanie som nespozoroval. Chce to asi viac praxe.

3. takisto si daj pozor na prach počas striekania
Prach! Trest za pracovný kútik, ktorý som si vytvoril! Tentoraz som si ho neustrážil. Staviam totižto v uzatvorenej skriny, kde vzduch nemá ako odchadzať. Navyše mám tam taký neporiadok, že sa mi nechce všetko vypratať von, vyčistiť stôl a potom všetko dať späť. Aj tu si dám nabudúce väčší pozor.

4. keď už som dovybavil interiér, mohol som pridať niečo aj do exteriéru.
Bohužiaľ na tých pár fotkách, čo som zohnal, nebolo vidieť, že by vozidlá boli nejak špeciálne obložené náradím alebo vybavením. Možno že zo začiatku vojny to nebolo moc bežné, v každom prípade vymýšľať si nechcem, takže v tomto prípade je menej viac.

5. niektoré popísané techniky nie sú viditeľné (napr. dažďové stopy), takže nabudúce použi viac "efektných" techník a možno aj zosvetľovanie.
Tak tu som dosť uletel. Keďže som sa opäť hral s pigmentami, model sa stal veľmi citlivý na dotyky prstov. Napriek tomu sa mi podarilo urobiť viacero nepekných odtlačkov prstov. Jediná náprava je potom tvrdým štetcom zodrieť čo najviac pigmentu, ktorý týmto prekryje spomínané mastné miesta. Ako dôsledok je to, že sa rôzne patinovacie techniky akokeby zlejú do jednej vrstvy pigmentov, takže sú nenavrátne stratené. U mňa takto odišli najmä dažďové stopy... Chybu som urobil, že som všetky spomenuté techniky vymenoval v popise stavby, ale pritom ich už nebolo vidieť.

6. je vidieť striebrenie dekálov, napr. na zadnom pravom blatníku.
No, dekály RPM sú pekne na prd. V skutočnosti striebril každý každučký, akurát niekde je to vidieť viac a niekde menej. Štandartný postup som dodržal - lesklý lak (aj preto ta pomarančová kôra), dekály, Mr. Mark Softer, lesklý lak. Zvyšné dekály som vyhodil, aj keď tam bola slušná zásoba ešte využiteľných znakov a piktogramov. Za to striebrenie mi to nestojí.


No a na záver zhrnutie - ponaučenia pre mňa:
- viac experimentovať so striekaním
- upratať stôl, udržiavať čistotu
- spätne sa zamyslieť nad stavbou a vhodnejšie ju opísať
- stavať viac týždňoviek - ak chcem experimentovať, tak to môžem robiť len keď staviam a najlepšie na modeli, ktorý je určený skôr do vytrínky, takže prípadne neúspechy mi nespôsobia hanbu pred ľuďmi.

Tým by som asi ukončil "analýzu". Dúfam, že toto moje zamyslenie pomôže okrem mňa aj iným modelárom, keďže odhadujem, že sa všetci boríme s podobnými problémami. Takže hor sa do modelovania!!

Komentáre